Styret i sameie og borettslag har et stort ansvarsområde – alt fra økonomi til nabotvister må håndteres. Mange velger derfor å bruke en partner på forretningsførsel, noe som gjør styrevervet både enklere og mer givende. Gjør som 1000 andre boligselskap og velg Bate som forretningsfører!
Tilbys til boligselskap med flere enn 20 boliger.
✅ Egen rådgiver
✅ Regnskapsførsel
✅ Digital styreportal
✅ 15 timer gratis advokat årlig (kun med Totalforsikring fra IF)
✅ Innkreving av felleskostnader
✅ Budsjettforslag
✅ Bistand med årsmøtet
✅ Eierskifter og megleropplysninger
✅ Forsikringssaker
✅ Rabattavtaler og kurs
Tilbys til boligselskap med 20 eller færre boliger.
✅ Egen rådgiver
✅ Regnskapsførsel
✅ Digital styreportal
✅ 15 timer gratis advokat årlig (kun med Totalforsikring fra IF)
✅ Innkreving av felleskostnader
❌ Budsjettforslag (kan kjøpes utenom)
❌ Bistand med årsmøtet (kan kjøpes utenom)
✅ Eierskifter og megleropplysninger
✅ Forsikringssaker
✅ Rabattavtaler og kurs
Bate er en "alt-i-ett" forretningsfører. Vi forenkler hverdagen til styremedlemmer i et borettslag eller sameier, og gir dere oversikten som trengs for å ta gode avgjørelser på vegne av beboerne.
Vi utarbeider årsregnskap, løpende økonomirapporter og håndterer felleskostnader. Vi kan også hjelpe dere med budsjettet.
Hele styret får tilgang til en digital styreportal som gjør styrearbeidet mer effektivt og oversiktelig.
Alle Bate-kunder gode rabatter og andre fordeler, på alt fra heisservice og elbillading til hjertestartere og brannvarsling.
Uansett hvor i Norge du befinner deg, så har vi kunnskapen og verktøyene som gjør styrets hverdag enklere. Med vår digitale styreportal får dere full oversikt over styrearbeidet – fra mobilen, nettbrettet og pc-en.
Og vil du snakke med oss, så er vi bare en e-post eller telefon-/videosamtale unna!
Be om et tilbudLes noen av våre kunders erfaringer med oss.
Regnskapsbyrået ga ikke Sameiet Bergtunet den hjelpen som styret behøvde, og savnet etter en helhetlig forretningsfører ble for stort. Veien tilbake til Bate ble derfor kort.
➡️Les historien til Sameiet Bergtunet
Bate har alt fra egne advokater som hjelper med juridiske problemstillinger, til kompetente kunderådgivere og en brukervennlig styreportal. Dette gjør hverdagen enklere.
Sameiet Park Terrasse inngikk forretningsføreravtale med Bate våren 2020. Sameiet har også engasjert Bate som prosjektleder for et større rehabiliteringsprosjekt.
Vi har økonomistyring via Portalen, og det fungerer bra. Bate gjorde også en meget god jobb under årsmøtet, og sørget for at det ble styrt på en proff måte.
Ønsker dere å ha god drift og skape et trygt sted å bo, er det til stor hjelp å ha en profesjonell forretningsfører i ryggen.
En forretningsfører bistår styret med den daglige driften av et borettslag eller sameie. Dette dreier seg vanligvis om håndtering av økonomien og generell styrerådgivning, men kan også innebære mye annet – avhengig av hvilket selskap man bruker som sin forretningsfører.
Styret har det overordnede ansvaret for at borettslaget eller sameiet driftes på en god måte. For mange kan dette ansvaret være litt skremmende, da det ofte innebærer oppgaver som ligger utenfor styremedlemmenes kompetanse.
Ved å samarbeide med en forretningsfører får man en ekspert med på laget som sikrer at ting gjøres på riktig måte, samtidig som man avlaster styret.
➡️Les mer: En forretningsfører – hva er det?
Borettslag og sameier betaler som regel et fast årlig honorar til forretningsføreren. Prisen bestemmes ofte ut fra antall boliger, men kan variere mellom leverandører.
Hos Bate starter honoraret på 15 000 kroner for vår rimeligste avtale – Basis. Tilleggstjenester utenfor avtalen faktureres separat, avhengig av behov og avtaletype.
Å bytte forretningsfører er ofte enklere enn mange tror:
1) Kontakt ønsket forretningsfører og be om et skreddersydd tilbud.
2) Vurder tilbudet i styret.
3) I sameier kan ny forretningsfører besluttes av styret, mens i borettslag trengs det flertall i generalforsamling.
4) Den nye forretningsføreren ordner vanligvis det meste av overgangen, men styret må være forberedt på å dele nødvendig informasjon.
➡️Les også: Å bytte forretningsfører er enklere enn du tror
En regnskapsfører fokuserer primært på den økonomiske driften – som regnskapsføring, budsjettering, fakturering, innkreving av felleskostnader og betalinger. Dette gir solid støtte på økonomistyring, men omfatter sjelden andre sider av styrearbeidet.
En forretningsfører har et bredere tjenestespekter. I tillegg til økonomistyring kan de bistå med juridisk rådgivning, byggeteknisk prosjektledelse, drift og vedlikehold, samt kommunikasjonsløsninger for styret og beboere. Denne totalkompetansen gjør at styret får én samarbeidspartner som kan bidra på flere områder – noe som kan være en fordel uansett størrelsen på boligselskapet.
Vi kan hjelpe dere med en mengde tjenester utover den normale forretningsførselen, blant annet:
Fyll ut skjemaet under for et uforpliktende tilbud på forretningsførsel, eller ta kontakt med våre hyggelige selgere:
Fyll ut skjemaet under for å få et uforpliktende pristilbud til ditt boligselskap.