Styremedlemmer i et Bate-borettslag diskuterer på et styremøte
Forretningsførsel

Bytte forretningsfører: enklere enn du tror

Å bytte forretningsfører i et sameie eller borettslag skal ikke være vanskelig. Noe må gjøres, men det kan gi gode resultater for både styret og beboerne.

Vi fikser det praktiske

Det er en del praktiske oppgaver som må gjøres i forbindelse med et bytte av forretningsfører. Men fortvil ikke – bytter dere til oss slipper dere å stresse med, som for eksempel:

  • Registrering i Brønnøysundregisteret
  • Innhenting av nødvendige dokumenter
  • Avslutning og bestilling av bankkontoer
  • Overføring av boligselskapets informasjon til våre systemer
  • Oppsett og innføring av digital styreportal (Portalen)
  • Strøm- og energiavregning
  • Innkalling til oppstartsmøte

Lyspære
Sjekk pris

Se våre kontraktstyper, og sjekk/få pris på forretningsførsel.

Sjekk pris

Dette må styret huske på ved bytte av forretningsfører i sameie eller borettslag

Målet vårt er å gjøre overgangen så smidig som mulig. Styret skal ikke trenge å bruke mye tid på overgangen, men kan bli bedt om å gjøre noe data tilgjengelig, og er ansvarlig for å informere boligeierne om den nye avtalen.

Det er spesielt viktig at eierne blir oppmerksomme på at fakturaer for felleskostnader vil komme fra en ny avsender. I Bate tar vi ikke betalt for arbeidet vi gjør i forbindelse med overføringen fra deres gamle leverandør.

Viktig å vite ved bytte av forretningsfører i borettslag og sameier

  • Styret kan bytte forretningsfører selv om du er et tilknyttet borettslag av boligbyggelaget. For eksempel kan et borettslag som er bygget av Obos bytte forretningfører til Bate om det er ønskelig.
  • Forretningsførsel er ikke låst til forkjøpsrett
  • Forkjøpsrett forblir i det opprinnelige boligbyggelaget
  • Beboere behøver ikke tegne medlemskap dersom det er et boligbyggelag som overtar forretninsgsførsel
Styremedlem på besøk hos rådgiver fra Bate

Dere får et nytt digitalt system

Hvis dere velger Bate som forretningsfører, setter vi opp et nytt digitalt styringsverktøy for dere, kalt Portalen, og legger inn all nødvendig informasjon – fra opplysninger om boligeiere og leverandører, til budsjett og kontonummer.

Portalen er et gratis digital verktøy for styret

Når Portalen er satt opp, gir vi dere en grundig innføring i hvordan den fungerer, blir enige om aktivitetene som skal gjøres framover, og hva Bate skal levere til styret.


Ønsker dere tilbud på forretningsførsel?

Les hva du får med forretningsførsel fra Bate her. Og kontakt oss gjerne – vi gir tilbud uten forpliktelser.

Synnøve Rønnestad, Bate

Synnøve Rønnestad
Salgsansvarlig i Bate.
synnove.ronnestad@bate.no / 97 65 21 85