Styret jobber med budsjettarbeid på et møterom

Styrets oppgaver med budsjett (Kunder med Basis-avtale)

Det nærmer seg høst, og tid for å tenke på neste års budsjett for borettslaget/sameiet. Hvis dere har Basis forretningsføreravtale hos Bate må styret først bestemme om vi i Bate skal lage budsjettet for dere, eller om dere gjør dette selv.

Tekst: Bate
Publisert: 24.8.2023

Denne artikkelen er skrevet for boligselskap med Basis forretningsføreravtale. Hvis dere har Standard forretningsførsel ber vi deg lese denne artikkelen i stedet.


Når dere skal jobbe med budsjettet, har dere to alternativer:

Alternativ 1: Bate lager et budsjettforslag for dere.

Alternativ 2: Dere setter opp budsjettet selv i Portalen.

Finn ut hva dette innebærer under.

Alternativ 1: Bate lager budsjett for dere

1) Vil dere at vi lager et budsjettforslag må dere bestille dette her (Logg inn Portalen, trykk på menypunktet Boligbyggelaget, Tjenester, deretter Budsjett). Dette koster 2 500 kr.

2) Vedlikehold eller oppgraderinger i 2025? Gi beskjed til rådgiver så fort som mulig, så tar vi høyde for dette i budsjettforslaget.

3) Dere får en e-post når budsjettforslaget er tilgjengelig for styret i Portalen. Styret må da gå gjennom, eventuelt endre og godkjenne budsjettforslaget.

4) Hvis det godkjente budsjettet innebærer en økning av felleskostnadene fra og med 1. januar, må eierne varsles om dette innen 1. desember – altså minst én måned før økningen trer i kraft. For å få varslet i tide bør derfor budsjettforslag bestilles innen 15. oktober.

Bestill budsjett fra Bate her

Alternativ 2: Dere lager budsjett selv

Hvis dere ikke ønsker at Bate lager budsjettforslag for dere, så kan dere selvfølgelig gjøre dette selv. Da er disse tipsene gode å ha.

  • I Portalen kan dere jobbe med budsjettet selv. Gå til menypunktet ØkonomiBudsjett, og trykk Opprett budsjett for 2026.
  • Da får dere tilgang til det forrige budsjettet registrert hos oss – et godt utgangspunkt å jobbe ut i fra, men husk å justere tallene.
  • Ta høyde for prisvekst og planlagt vedlikehold.
  • Vurder å øke felleskostnadene for forsvarlig drift.
  • Varsle eierne om økningen innen 1. desember.
  • Godkjenn budsjettet – og gi beskjed til rådgiveren din – innen 15. november for at Bate kostnadsfritt skal registrere nye felleskostnader.
  • Her er en veiledning for hvordan dere jobber med budsjettet i Portalen.

Ta budsjett på alvor

Et budsjett skal bidra til å sikre at inntektene dekker driftskostnadene deres. Husk at styret har ansvar for en økonomisk forsvarlig drift av borettslaget/sameie, og budsjettet er et viktig verktøy i så måte.

Lyspære
Vil dere ha et budsjettforslag fra Bate?

Vi i Bate lager gjerne et budsjettforslag som er tilpasset dere. Dette er tidsbesparende for styret, og inkluderer også anbefalt justering av felleskostnadene.

Bestill dette i Portalen, helst innen 15. oktober (Logg inn Portalen, trykk på Boligbyggelaget i menyen, så Tjenester, deretter Budsjett).