Illustrasjon av hus og tekst budsjett 2025

Styrets oppgaver med budsjett

Høsten er budsjett-tid. Fortvil ikke, vi gjør jobben med å sette opp budsjettforslag for dere. Styret har likevel noen oppgaver i forbindelse med budsjettet – få oversikt her.

Tekst: Bate
Publisert: 24.8.2023

Denne artikkelen er skrevet for boligselskap med en Standard-forretningsføreravtale. Hvis dere har en Basis-forretningsføreravtale ber vi deg lese denne artikkelen i stedet.

Ta budsjettarbeidet på alvor

Hovedformålet med et budsjett er å sikre at inntektene dekker driftskostnadene deres. Husk at styret har ansvar for at økonomien i borettslaget/sameiet er forsvarlig. Budsjettet er et viktig verktøy i så måte.

Budsjettet lages på høsten. Vi i Bate lager budsjettforslag for dere, men er avhengig av litt hjelp fra styret i forbindelse med dette. Se hvike oppgaver dere har under.

1. Gi rådgiver beskjed om vedlikehold

Det første dere må ta stilling til er om dere har planer om vedlikehold eller oppgraderinger kommende år. Kanskje skal dere male, bytte kledning eller tak? Da er det viktig at dere gir beskjed til deres rådgiver snarest, slik at vi kan ta høyde for dette når vi setter opp budsjettforslaget deres.

Etter at rådgiver er informert om dette, kan styret lene seg tilbake og vente til budsjettforslaget er klart.

Tips: Er dere usikre på hvordan dere skal gå frem for å planlegge vedlikehold hjelper vi gjerne. Hvis dere har vedlikeholdsplan fra Bate (krever innlogging), så vil dere finne anbefalt vedlikehold der.

2. Dere får et budsjettforslag fra Bate

Hvert år lager Bate et budsjettforslag som er tilpasset deres boligselskap, helt gratis*. Budsjettet publiseres i Portalen, vanligvis i løpet av september/oktober.

*Gjelder ikke for kunder med Basis-kontrakt.

3. Styret må gå gjennom budsjettet

Styret er ansvarlig for å gå gjennom, eventuelt endre og godkjenne budsjettforslaget. Styret blir varslet på e-post når budsjettet er klart for behandling i Portalen. Fristen for godkjenning er 15. november.

4. Hvis felleskostnadene økes, må eierne varsles

Hvis det godkjente budsjettet innebærer en økning av felleskostnadene fra 1. januar, eierne varsles om dette innen 1. desember – altså minst én måned før økningen trer i kraft.

Lyspære
Oppsummering av artikkelen
  1. Gi tidlig beskjed til rådgiver hvis dere planlegger vedlikehold eller oppgraderinger i 2025.
  2. Bate lager et budsjettforslag. Styret må behandle budsjettet når det er klart for gjennomgang i september/oktober.
  3. Fristen for å godkjenne budsjettet er 15. november.