Skade ved vinduskarm
Foto: Andrei310/Getty Images

Flere gjør feil: slik skal beboere melde om skade

Har ditt borettslag eller sameie Totalforsikring gjennom If? Da skal skademeldinger først meldes inn via Bates nettside – med noen unntak.

Tekst: Kristian Ekeland
Publisert: 20.2.2023

Bate opplever ofte at beboere melder om skader direkte til If, før Bate blir informert. I de fleste tilfeller er dette feil fremgangsmåte.

Slik skal beboere melde om skade på boligen sin:

Fyll ut skademeldingsskjema på bate.no/for-deg/skademelding.

Rask behandling av skadesaker er gunstig for alle parter.
Lasse Vika, leder for skadeforebygging i Bate.

Unntak

I noen tilfeller skal beboere bruke andre fremgangsmåter for å melde om skader.

Skader relatert til skjeggkre, sølvkre eller rotter:

Beboer kontakter styret, som videre melder om skaden til Anticimex på 414 14 128.

For andre typer skadedyr:

Beboer melder selv skaden til Anticimex på 414 14 128.

Skader som trenger rask hjelp og som oppstår utenom Bates åpningstid/helg:

Hvis borettslaget/sameie ikke har totalforsikring hos If:

Skaden meldes direkte til styret, som tar saken videre med forsikringsselskapet det gjelder.

Korter ned behandlingstiden

Leder for skadeforebygging i Bate, Lasse Vika, håper at styrene kan bidra med å øke beboernes bevissthet rundt skademeldingsrutinene.

- Behandlingstiden for skaden blir ofte lengre hvis skaden først blir meldt til If, sammenlignet med om skademeldingsskjema på bate.no hadde blitt brukt med en gang. Vi behandler som regel saker etter én til to virkedager, sier Vika.

Lasse Vika leder for skadeforebygging
Lederen for skadeforebygging sier det er viktig at skadesaker blir behandlet raskt.

- Å behandle skadesaker raskt er gunstig for alle parter. Det hadde vært veldig hjelpsomt om styrene hadde gitt informasjon om rutinene for skademelding til sine beboere – ved for eksempel å dele denne saken med dem, forteller han.

Lyspære
Informer beboerne

Del gjerne denne saken i borettslaget/sameiets kommunikasjonskanaler, så bidrar du til en bedre skademeldingshåndtering.

Vika tror mange beboere er usikre på hvordan bygningsskader skal meldes, og at de derfor spør styret om hjelp.

- Det å ha et klart svar til beboere i slike situasjoner gjør alt mye smidigere. I grunn trenger de bare å henvise til skademeldingsskjemaet på bate.no . Der finner beboeren informasjonen som er nødvendig. Etter at skademeldingsskjema er sendt inn, så tar vi oss av nødvendige avklaringer med styret og forsikringsselskapet, avslutter Vika.