Sameiet Eidsdalen i Kristiansand opplevde at geografisk avstand ikke er avgjørende for valg av forretningsfører. Med brukervennlige digitale løsninger, personlig rådgivning og konkurransedyktig pris har styret fått en enklere hverdag med Bate på laget.
I slutten av 2022 begynte varsellampene i sameiet til styreleder Bjarne Røvang (21) å blinke.
Styret var nemlig lite fornøyd med budsjettforslaget og rådgivningen fra daværende forretningsfører, og besluttet derfor å lete etter en ny.
– Jeg begynte å gjøre litt research på nettet, men fikk raskt et tips av mine foreldre som bor utenbys. De hadde hatt god erfaring med Bate som forretningsfører, og anbefalte meg å sjekke dem ut, forteller den 21 år gamle styrelederen i sameiet som består av ti boliger.
Nysgjerrig på hva dere får med en forretningsføreravtale med Bate – og hva det vil koste?
For boligselskap over 20 boligerFor boligselskap under 20 boligerBjarne sendte en e-post til Bate, og ba om et tilbud. Tilbudet falt i såpass god smak hos styret, både når det gjaldt pris og innhold, at de valgte å slå til uten å hente inn andre tilbud.
Bate har hovedkontor i Stavanger, og flesteparten av selskapets forretningsførsel-kunder er basert i Rogaland.
Den geografiske avstanden til den nye forretningsføreren var derimot ikke noen barriere for det Kristiansandbaserte sameiet til Røvang.
– I dag foregår jo det meste digitalt. Bate har en veldig brukervennlig styreportal, hvor vi blant annet får god oversikt over økonomien. Den var også god å ha ved forberedelsene til årsmøtet vårt. I tillegg liker jeg å kunne godkjenne fakturaer fra mobilen hvis jeg er på farten, sier han og henviser til at styreportalen også er tilgjengelig som egen app.
Røvang forteller at det ble holdt et introduksjonsmøte på video ved oppstart av forretningsføreravtalen. Her fikk styret en gjennomgang av alt de trengte å vite – blant annet en omvisning i nevnte styreportal.
– Vi har også fått god hjelp fra regnskapsavdelingen til Bate. De har gitt oss gode innspill når det gjelder felleskostnader, som jo alltid er et viktig tema både for beboerne og oss i styret, forteller Røvang.
Mange styreledere vegrer seg for å bytte forretningsfører, men for Sameiet Eidsdalen gikk denne prosessen smidigere enn forventet.
– Bate hjalp oss med alt det praktiske som kommer med et skifte av forretningsfører. Jeg har fått egne kontaktpersoner som hjelper meg med ulike problemstillinger, noe som har vært veldig deilig, sier Røvang.
Salgsansvarlig for boligselskap i Bate, Synnøve Rønnestad, merker økt interesse fra styreledere fra flere steder i landet.
– Den geografiske nærheten til forretningsfører betyr ikke så mye lenger. Nå gjelder det å ha et tilbud med gode digitale løsninger til konkurransedyktig pris, sier hun.
Rønnestad understreker likevel viktigheten av å være en god rådgiver for styret. Hun sier at en av styrkene til Bate som forretningsfører er at de har ekspertise på hele spekteret av styrets hverdag.
– Har styret spørsmål som omhandler drift av borettslag/sameier, så skal vi gi kompetente og raske svar – uansett om det dreier seg om nabokrangler, økonomi, årsmøter eller vedlikehold, sier hun.
Rønnestad har mye kontakt med styreledere, og har forståelse for at mange også setter pris på en geografisk nærhet til forretningsfører. Hun røper at Bate har spennende planer på gang.
– Planen er å etablere et kontor på Sørlandet. I tillegg er har vi også etablert et samarbeid med en prosjektleder i Kristiansand. Dette skal gjøre det lettere for oss å bistå kunder som eksempelvis har behov for rehabilitering og oppgraderinger, avslutter hun.
Les mer om hva som inngår i Bates forretningsføreravtale. Og kontakt oss gjerne! Vi gir tilbud uten forpliktelser.
Synnøve Rønnestad, salgsansvarlig Sør-Rogaland og Agder
synnove.ronnestad@bate.no / 97 65 21 85
Merarbeid er noe de færreste styremedlemmer ønsker. Med Tota...
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...
Leder for Bates avdeling i Haugesund, Håkon Brekke-Brandtzæg...