Njaal Nessa

Ser tilbake på 37 spennende, utfordrende og knallkjekke år

Pensjonisttilværelsen banket på døra, og Njål Nessa, «Mr. Boligbyggelag himself», har tatt farvel med kontoret. Nå venter en mer fristilt hverdag, hvor en ny oppdragsgiver vil kreve daglig oppfølging.

Tekst: Cecilie Birkeland
Publisert: 26.5.2020

Det er få som kjenner boligbyggelagverden som Njål Nessa

Etter en mannsalder i bransjen har han vært innom utallige borettslag og sameier, vært med på en rivende utvikling og sett boligbyggelaget ta en ny rolle både i samfunnet og dagliglivet til medlemmene. Hjertet banker varmt for boligbyggelaget, borettslagmodellen og ikke minst kundene han har jobbet så tett med gjennom mange år. Det er ikke rart det kom et par tårer da han nylig hadde sin siste arbeidsdag i Bate.

– Etter så lang tid, med så mange gleder, klarer jeg ikke å legge alt fra meg over natta. Jeg føler meg fortsatt på jobb, men i feriemodus, sier Njål, som satser på at litt styreoppdrag og andre oppgaver skal bryte opp «ferien» framover.

– Jeg trives veldig godt med folk og er helt avhengig av å ha noen rundt meg. Kan jeg bidra med noe, synes jeg det er veldig kjekt, legger han til.

Fra maktfaktor til partner

Da Nessa begynte i Stavanger boligbyggelag i 1983, stod organisasjonen i startgropen av en enorm utvikling. Da boligbyggelagene ble etablert etter krigen, var det myndighetene som regulerte prisen på alle borettslagsboliger. Prisene var sterkt redusert i forhold til markedspris, og dermed et effektivt virkemiddel for å gi mindre ressurssterke samfunnsgrupper mulighet til å kjøpe egen bolig. Men, ordningen var slett ikke uten utfordringer.

– Reguleringen gav grobunn for mange diskusjoner og konflikter, og boligbyggelaget ble oppfattet som en maktfaktor i det hele. På slutten av 80-tallet ble prisreguleringen opphevet og vi gikk over til ren markedspris. Det gjorde det mye lettere å etablere gode forhold og samarbeid med borettslagene, som fram til da hadde opplevd det som veldig urettferdig å bli holdt utenfor det frie boligmarkedet, forteller Njål.

Sterkere sammen

Det er ikke bare rammevilkårene som har endret seg gjennom Nessas karriere, også boligbyggelaget har tatt grep for å utvikle tjenestetilbudet og relasjonen til kundene.

– På 2000-tallet fikk vi en stor portefølje av frittstående borettslag og ikke minst sameier. Med flere og stadig mer krevende kunder, måtte vi følge med på utviklingen og ta en ny rolle som tjenesteleverandør. Jeg er stolt av at vi hele tiden har hatt fokus på kundetilfredshet og på å bygge gode tilbud og relasjoner til kundene, sier han.

I 2014 slo Stavanger og Sandnes seg sammen og ble til Bate boligbyggelag. Det ble en tøff, men vellykket prosess, forteller Njål.

– Det gikk i beste laget fordi vi hadde stor respekt for hverandre og brukte god tid på prosessen. Vi fikk massedyktige nye kollegaer med på laget i tillegg til mange kjekke kunder, og det var viktig for veksten videre, sier han.

Ny oppdragsgiver

Gode kollegaer er vanskelig å si farvel til. Det er også gode kunder. Selv om Njål Nessa har gått inn i en slags langvarig feriemodus, eller pensjonisttilværelse som andre kaller det, vil han gjøre sitt beste for å opprettholde gode bekjentskap. Og hva ellers står på programmet?

– Hytta på Kjølevik kommer til å bli mye brukt. Nå blir det også tid til å drive med forskjellige hobbyer, forteller Njål, som i tillegg kan avsløre at han skal ta imot en ny og krevende oppdragsgiver:

– Nå som jeg endelig får tid til å gå mer tur, må jeg jo ha noen med meg. Om noen uker får vi en liten mellomschnauzer i hus. Det skal bli kjekt!