Hans Rist poserer i Tastaforen borettslag
Styreleder Hans Rist setter pris på en-til-en rådgivningen han og styret får.
Foto: Kristian Ekeland

Gir styret en trygghet i hverdagen

Selv med over 30 års erfaring fra styrearbeid i borettslag, dukker det stadig opp nye utfordringer for styreleder Hans Rist (62). Da er det godt å ha en kunnskapsrik forretningsfører på laget.

Tekst: Kristian Ekeland
Publisert: 8.2.2024

Hans Rist var blant de første som flyttet inn Tastaforen borettslag i Stavanger da byggene stod ferdig i 1986. Siden da har han, med noen få unntak, hatt ulike styreverv i borettslaget. Nå bekler han styrelederrollen.

Han har lært mye på sine år i styret. 62-åringen, opprinnelig fra Vesterålen i Nordland, er likevel rask med å påpeke viktigheten av å ha en profesjonell forretningsfører som styret kan lene seg på.

En samarbeidspartner som skaper trygghet i hverdagen.

– Det kommer ofte opp nye problemstillinger i forbindelse med styrearbeidet, ting som verken jeg eller styrekollegaene mine har peiling på. Da er det utrolig godt å kunne slå på tråden eller sende en e-post til rådgiveren vår, og få gode svar i retur, sier styrelederen. 

Hans Rist er styrelder i Tastaforen.
INSPISERER: Hans tar oss med på en runde i borettslaget.

Tastaforen borettslag består av 108 boliger. Med store borettslag følger det et stort ansvar – og mange ulike henvendelser.

– Senest for noen dager siden fikk vi hjelp med noe rundt den kommende generalforsamlingen. Bate hjelper oss med stort og smått flere ganger i måneden, og jeg vil si at rådgivningen er uvurderlig for oss i hverdagen, forteller Hans.

Lyspære
Penger å spare?

Vi tilbyr forretningsførsel til hele landet – det koster ingenting å sjekke pris! Trykk deg inn her og send inn skjema, eller kontakt oss direkte.

Synnøve Rønnestad, salgsansvarlig i Bate

synnove.ronnestad@bate.no / 97 65 21 85

Når uhellet er ute

Bate er en alt-i-ett forretningsfører, noe som betyr at de kan bistå styret med alle områder av den daglige driften i et borettslag eller sameie.

– Utenom den generelle rådgivningen, så hjelper Bates regnskapsfører oss mye med den økonomiske biten. Skadeavdelingen har også vært god å ha, noe som ble spesielt synlig for noen måneder siden da det oppstod brann i en av carportene våre. Bate har vært upåklagelige i prosessen med oppbygging og forsikring, skryter 62-åringen.

Tastaforen borettslag i Stavanger
Borettslaget på Tasta består av 108 boliger fordelt på lavblokker og eneboliger i rekke.

Hans er en type som kaller en spade for en spade. Er det noe han ikke er fornøyd med, så er han rask med å gi beskjed – også til forretningsføreren.

– En slik tilnærming tror jeg er viktig for et godt samarbeid, sier en selvutnevnt frittalende nordlending.

Hans Rist står i gaten i Tastaforen borettslag.
GODT KJENT: Hans har bodd i borettslaget siden 80-tallet.

Digitale hjelpemidler

Styrelederen har også blitt godt kjent med Portalen, styrets digitale verktøy.

– Jeg bruker Portalen til å godkjenne fakturaer. Nye fakturaer kommer opp som et pushvarsel på mobilen min, og da er det bare å trykke seg inn og godkjenne på farten, forteller han mens han fisker frem mobilen fra lommen for å vise.

Hans mener også at Portalen gjør det enkelt å kommunisere med beboere.

– Når noen sender e-post til styret, så blir den synlig for alle styremedlemmene inne i Portalen. Da kan den som har tid svare opp vedkommende. Vi pleier også å sende ut viktig informasjon til beboerne herfra, forteller styrelederen.