Selv med over 30 års erfaring fra styrearbeid i borettslag, dukker det stadig opp nye utfordringer for styreleder Hans Rist (62). Da er det godt å ha en kunnskapsrik forretningsfører på laget.
Hans Rist var blant de første som flyttet inn Tastaforen borettslag i Stavanger da byggene stod ferdig i 1986. Siden da har han, med noen få unntak, hatt ulike styreverv i borettslaget. Nå bekler han styrelederrollen.
Han har lært mye på sine år i styret. 62-åringen, opprinnelig fra Vesterålen i Nordland, er likevel rask med å påpeke viktigheten av å ha en profesjonell forretningsfører som styret kan lene seg på.
En samarbeidspartner som skaper trygghet i hverdagen.
– Det kommer ofte opp nye problemstillinger i forbindelse med styrearbeidet, ting som verken jeg eller styrekollegaene mine har peiling på. Da er det utrolig godt å kunne slå på tråden eller sende en e-post til rådgiveren vår, og få gode svar i retur, sier styrelederen.
Tastaforen borettslag består av 108 boliger. Med store borettslag følger det et stort ansvar – og mange ulike henvendelser.
– Senest for noen dager siden fikk vi hjelp med noe rundt den kommende generalforsamlingen. Bate hjelper oss med stort og smått flere ganger i måneden, og jeg vil si at rådgivningen er uvurderlig for oss i hverdagen, forteller Hans.
Vi tilbyr forretningsførsel til hele landet – det koster ingenting å sjekke pris! Trykk deg inn her og send inn skjema, eller kontakt oss direkte.
Bate er en alt-i-ett forretningsfører, noe som betyr at de kan bistå styret med alle områder av den daglige driften i et borettslag eller sameie.
– Utenom den generelle rådgivningen, så hjelper Bates regnskapsfører oss mye med den økonomiske biten. Skadeavdelingen har også vært god å ha, noe som ble spesielt synlig for noen måneder siden da det oppstod brann i en av carportene våre. Bate har vært upåklagelige i prosessen med oppbygging og forsikring, skryter 62-åringen.
Hans er en type som kaller en spade for en spade. Er det noe han ikke er fornøyd med, så er han rask med å gi beskjed – også til forretningsføreren.
– En slik tilnærming tror jeg er viktig for et godt samarbeid, sier en selvutnevnt frittalende nordlending.
Styrelederen har også blitt godt kjent med Portalen, styrets digitale verktøy.
– Jeg bruker Portalen til å godkjenne fakturaer. Nye fakturaer kommer opp som et pushvarsel på mobilen min, og da er det bare å trykke seg inn og godkjenne på farten, forteller han mens han fisker frem mobilen fra lommen for å vise.
Hans mener også at Portalen gjør det enkelt å kommunisere med beboere.
– Når noen sender e-post til styret, så blir den synlig for alle styremedlemmene inne i Portalen. Da kan den som har tid svare opp vedkommende. Vi pleier også å sende ut viktig informasjon til beboerne herfra, forteller styrelederen.
Flere borettslag og sameier oppgraderer til balansert ventil...
Kan man gi bot til de som ikke møter opp? Hvordan får dere f...
Er låssystemet over 15–20 år gammelt? Da kan patentbeskyttel...