
Lyses Ladetjeneste gir beboerne full oversikt over eget ladeforbruk i sanntid og sikrer rettferdig fordeling av kostnadene.
Lyses Ladetjeneste er en betalingsløsning for ladeanlegg i borettslag og sameier. Ladeforbruket regnes ut automatisk, og beboerne blir belastet etter hver ladeøkt.
Beboere som lader har full kontroll over forbruket og kostnader i Lyse-appen. Målingen er individuell, og sikrer presis og rettferdig fordeling av kostnadene.
Lyse drifter ladeanlegget. Det er enkelt for beboerne og styret å kontakte support hvis spørsmål oppstår.

Mange boligselskap har i dag en tilleggskontrakt gjennom Bate for manuell avregning av ladeforbruket.
Det fungerer slik at beboerne betaler inn en fast månedlig sum (a konto-beløp) gjennom felleskostnadene. Én gang i året avregnes dette beløpet mot beboerens faktiske ladeforbruk. Har beboeren betalt for mye, får hen igjen penger. Har hen betalt for lite, må hen derimot betale et restbeløp.
Denne løsningen gir imidlertid beboeren lite oversikt over ladeforbruk og kostnader til enhver tid.
Med Lyse sin ladetjeneste får beboerne en smart ladeboks med personlig identifisering som sikrer betaling for eget forbruk. Du betaler ikke for naboens lading, laderne vet hvor mye strøm du bruker og optimaliserer ladingen utifra byggets totale belastning.
Beboerne har også hele tiden full oversikt over forbruk og kostnader i Lyse Lading-appen. Beboeren blir automatisk belastet for ladingen etter hver ladeøkt, og dere går dermed bort fra a konto-løsningen.
Prisen pr kWt for selve ladingen settes enkelt av styret (med hjelp fra Lyse). Påslag pr kWt: 10 %
Utenom dette er det ingen faste kostnader for boligselskapet knyttet til ladetjenesten.
Merk! Med Lyse Ladetjeneste blir beboerne belastet automatisk for ladeforbruket etter hver ladeøkt. Hvis boligselskapet tidligere har hatt en tilleggskontrakt for avregning gjennom Bate, så har denne kostnaden vært innbakt i beboerens felleskostnader gjennom et fast, månedlig a konto-beløp. Beboer har i tillegg blitt fakturert et årlig beløp for denne avregningstjenesten.
I de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å bytte ut smarte ladere som allerede er installert hos dere. Har dere smarte elbilladere kan dere med andre ord beholde de laderne som allerede er kjøpt inn, selv om dere velger Lyses Ladetjeneste.


1) Lyse implementerer løsningen i boligselskapets ladeanlegg.
2) Styret setter en kWt pris for selve ladingen (Lyse bistår med å finne riktig pris).
3) Beboerne plugger i ladekabelen, og registrerer lading i Lyse Lading-appen eller med ladebrikke.
4) Når ladingen er avsluttet, belastes beboeren automatisk for ladebeløpet. Ladeøkten kan også stoppes i appen.
5) Lyse fakturerer beboeren et månedssbeløp for tjenesten, og overfører innsamlet betaling til boligselskapets konto.

Energiservice fra Lyse er en tjeneste som sørger for månedlig individuell måling, fordeling og fakturering av fjernvarme og varmtvann til den enkelte boenhet.
I likhet med Lyses Ladetjeneste gir Energiservice beboerne full oversikt over eget forbruk til enhver tid, og kostnadene blir fordelt etter faktisk forbruk. Les mer om Energiservice her.
Send en e-post til jmg@lyse.no for mer informasjon og tilbud på Energiservice. Du binder deg ikke til noe ved å sende inn skjemaet. Husk å opplyse om ditt kundeforhold hos Bate.