Lei av manuelle måleravlesninger? Med Energiservice fra Lyse skjer avlesning automatisk, og styret og beboerne får full kontroll på forbruk av varmtvann og oppvarming. Energiservice fra Lyse vil erstatte Bates manuelle avregningløsning (a konto), og vi anbefaler at styret starter prosessen med å bytte løsning allerede nå.
Energiservice fra Lyse er en tjeneste som sørger for månedlig individuell måling, innsamling av forbruksdata, fordeling og fakturering av oppvarming og varmt tappevann til den enkelte boenhet i borettslag og sameier.
Løsningen sikrer automatisk måling, og gir beboerne full oversikt over eget forbruk og kostnader til enhver tid.
Hver måned mottar boligselskapet én faktura for all fjernvarme som er levert til boligsselskapet. Energiservice fordeler denne hovedfakturaen på en rettferdig måte, etter målt forbruk.
(Tjenesten kan også innbefatte avregning og fordeling for kaldt tappevann)
Mange boligselskap har i dag en tilleggskontrakt gjennom Bate for manuell avregning av oppvarming og varmtvann.
Det fungerer slik at beboerne betaler inn en fast månedlig sum (a konto-beløp) gjennom felleskostnadene. Én gang i året avregnes dette beløpet mot beboerens faktiske forbruk. Har beboeren betalt for mye, får hen igjen penger. Har hen betalt for lite, må hen derimot betale et restbeløp.
Hva er fordelene med Energiservice sammenlignet med manuell måleravregning?
Hver beboer betaler et fast månedsbeløp på 99 kr eks. mva. Utover det er det ingen andre påslag eller kostnader knyttet til tjenesten.
For å unngå en større investering i forkant velger de fleste boligselskap å inngå en leieavtale over ti år. I tillegg til automatisk fordeling av kostnader inkluderer månedsprisen prosjektering, installasjon, fysisk utstyr, drift og garanti av utstyr i leieperioden.
Merk! Beboerne vil nå motta en månedlig faktura på forbruket sitt. Hvis boligselskapet tidligere har hatt en tilleggskontrakt for avregning gjennom Bate, så har denne kostnaden vært innbakt i beboerens felleskostnader gjennom et fast, månedlig a konto-beløp.
Den manuelle måleravregingstjenesten til Bate vil fortsette å eksistere en periode fremover, men vil etter hvert bli faset ut. Endelig sluttdato for avvikling er enda ikke fastsatt.
Vi anbefaler alle som har en tilleggskontrakt for manuell måleravregning hos Bate om å bytte til Energiservice fra Lyse så fort som mulig, da dette en en mer moderne og brukervennlig løsning både for styret og beboerne. Dere står derimot fritt til å velge leverandør av avregningstjenester selv.
Nei, boligselskapet står fritt til å velge leverandør av avregningstjenester selv.
I en boligblokk vil det alltid være energiforbruk som ikke kan måles direkte eller knyttes til noen boenheter. Dette kalles transmisjonstap, eller umålt energi.
Med Energiservice vil denne andelen av fjernvarmen fordeles på alle boenhetene etter en brøk fastsatt av styret i boligselskapet.
1) En egen energi- og vannmåler blir installert i hver bolig.
2) Måleren regner automatisk ut beboernes personlige forbruk av varmtvann og oppvarming.
3) Beboeren mottar faktura på forbruket én gang i måneden.
4) På Lyses Min side har beboerne full oversikt over forbruk og kostnader til enhver tid.
Her får du tilbudLyse Ladetjeneste sørger for månedlig individuell måling, fordeling og fakturering av beboernes ladeforbruk.
I likhet med Energiservice får beboerne full oversikt over egen lading til enhver tid, og kostnadene blir fordelt etter faktisk forbruk. Les mer om Lyse Ladetjeneste her.
Fyll ut skjemaet under, så blir du kontaktet av Lyse. Da vil de også kunne fortelle deg mer om tjenesten. Du binder deg ikke til noe ved å sende inn skjemaet.