Styreleder Anne Mette Moland synes det er mye enklere å ta vedlikeholdsansvaret med Bates oppgraderingsplan i ryggen.
– Velkommen inn. Her er trappehuset ferdig oppusset. Dere kjenner at det lukter nytt?
Ja, det gjør vi. Det både synes og luktes at trappehuset i nummer 95 har fått ny, stilig drakt. Dette er én av seks blokker i Åsveien Borettslag på Hana. Det største borettslaget i Sandnes har fornyet seg veldig de seks siste åra.
Lista over fullførte oppussingsprosjekter er lang. Snart kan de også huke av fullført oppgradering av trappehusene.
– Her var det lekkasje fra vinduer, fuktproblem på grunn av manglende sluse, dørene var ikke tekket slik de skulle vært. Ved å ta dette, kunne vi krysse av en hel haug av punktene som sto på vedlikeholdsplanen, sier Moland fornøyd.
Planen styrelederen nevner er del av en langsiktig strategi som styret har investert i. I 2017 kjøpte de Bates oppgraderingsplan for borettslag og sameier. Et verktøy utarbeidet av profesjonelle fagfolk som skreddersys til både små og store lag.
God informasjon fra en av rådgiverne i Bate var utslagsgivende for at dette borettslaget valgte å gå for en slik vedlikeholdsplan.
– Rådgiver Tone Høyland hjalp oss til å se hvor godt dette verktøyet kunne være. Planen Bate selger gjør det mye lettere å ta prosjekter på seg. Når styret tror at resultatet kan bli bra – og vi kan kontakte fagfolk i Bate – er vi ikke så redde for å sette i gang.
Hvorfor er Bates oppgraderingsplan verdt investeringen, for dere?
– Vi er ikke fagfolk. Med støtte i vedlikeholdsplanen kan vi gjøre et skikkelig arbeid for alle beboerne. Slik kan de som bor i de 194 leilighetene kjenne på seg at vi jobber forsvarlig med pengene de betaler i felleskostnader.
Planen lages for 10 år og legges inn i et digitalt system, slik at styret kan holde oversikt over oppgraderinger som bør gjøres – og hva som er gjort.
– Det er et digitalt verktøy. Men jeg må innrømme at jeg har kjørt ut hele blokka på 70 sider, og jeg sitter og blar i den. For meg er det lettere å tagge av med en penn, bruke litt gamlemetoden, smiler styrelederen og legger raskt til:
– Hvert år er Bate inne og oppgraderer planen. De følger opp bygningene tett.
Og med gode råd fra rådgiver Høyland er det lett å gå for oppgraderinger.
– Hun kan virkelig økonomi. Er det noe vi styrer trenger, så er det støtte rundt dette: Hvor mye skal vi tørre å gå i gang med – og når skal vi låne penger? Hun kan si: «Det ringer ingen bjeller her, det er ikke noe rødt lys. Kjør på, dette kan dere ta.» Hun er en utrolig god rådgiver, takker Moland.
Tror du det er mange borettslag som kvier seg for å gå i gang med prosjekter?
– Ja, det er et kjempeansvar å styre mange millioner kroner, og en bygningsmasse på over 110 millioner, det er klart det er mye. De som ikke har gode folk med seg, får vegring for å tørre å sette i gang. Støttespillerne rundt er kjempeviktige, og å kjøpe tjenester er helt nødvendig i dag, sier Moland.
Da styret mottok oppgraderingsplanen, gikk de nøye gjennom den for å se hvor mange feil og mangler som var avdekket i bygningene i borettslaget, som har førti år på baken.
– Og da er vi nødt til å ta tak i det som gjelder lekkasjer og mugg – hvis det forekommer, det er viktig å ta slikt først. Så vi prioriterer prosjektrekkefølgen ut ifra den rådgivningen vi får i planen.
Fikk dere noen overraskelser i vedlikeholdsplanen – etter at eksperter hadde saumfart bygningene?
– Overraskelsen er at når du har et over førti år gammelt bygg, så er det mye mur og betong som må oppgraderes. Smuldring og sprekker og sånt. Og det firmaet som dere så bilen til nede, Chem-Con, de er de beste i landet på betong. Finner de fukt, går de inn sprekker, borer dype hull som de fyller inn og får bort lekkasjer.
I tillegg til arbeidet som nå foregår på trappehusene, har borettslaget de siste årene fått oppgradert elektriske tavler, satt ladestasjoner i alle kjellere, skiftet over til LED-lys i garasjer for å spare strøm – og mye mer.
Moland tar oss med på en liten omvisning. Vi går mot Åsveien 97. Hun vil vise litt til av arbeidet som er gjort på blokkene.
– Den grønne veggen dere ser her er satt opp etter forslag i vedlikeholdsplanen. Slik beskytter vi bygningene og får dem samtidig fornyet til tidsriktige fasader, sier hun – og kommer kjapt på enda en gevinst:
– Det er klart at vi ser når vi selger leiligheter at de stiger i pris med en gang vi har pusset opp noe. Det er veldig gøy å se inntrykket når folk kommer hit på visning. Oppgraderingene gjør at de betaler mer for leiligheten også!
Les mer om Bates oppgraderingsplan her: https://bate.no/tjenester/for-styret/bates-oppgraderingsplan
Merarbeid er noe de færreste styremedlemmer ønsker. Med Tota...
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...
Leder for Bates avdeling i Haugesund, Håkon Brekke-Brandtzæg...