
I mange borettslag og sameier velger styret å ta vare på universalnøkkelen selv. Det kan være risikosport, både for økonomien og tryggheten i boligselskapet.
– Vi har hatt flere tilfeller de siste årene hvor universalnøkkelen har kommet på avveie. Det får store konsekvenser, både økonomisk og sikkerhetsmessig, sier Sveinung Håvarstein, senior skaderådgiver i Bate.
Han forteller om et nylig eksempel der et borettslag ble frastjålet universalnøkkelen sin.

– Nøkkelen lå i et nøkkelskap i et felleslokale, mens nøkkelen dit lå i en enkel nøkkelboks ute. Gjerningspersonen dirket opp boksen og fikk fri tilgang. Resultatet ble at alle låsene i borettslaget måtte byttes. Kostnaden endte på flere hundre tusen kroner, sier Håvarstein.
Selv om borettslaget var forsikret, fikk de ikke dekket hele beløpet.
– Forsikringsselskapet mente styret ikke hadde oppbevart nøkkelen forsvarlig, og reduserte erstatningen. Styret måtte derfor dekke omtrent halvparten av kostnaden selv, forteller han.
Vi har hatt flere tilfeller de siste årene hvor universalnøkkelen har kommet på avveie. Det får store konsekvenser, både økonomisk og sikkerhetsmessig.
Universalnøkkelen – også kalt hovednøkkel eller masternøkkel – kan åpne alle dørene i boligselskapet, også beboernes egne leiligheter.
I praksis finnes det to måter å håndtere den på i borettslag og sameier:
– Risikoen øker når styret velger å oppbevare nøkkelen selv. Mange bruker billige nøkkelbokser med kode, eller nøkkelskap som ikke er forsikringsgodkjent. Disse er ofte enkle å bryte opp, sier Håvarstein.

Det er forsikringsselskapet som vurderer om nøkkelen er oppbevart godt nok til at forsikringen dekker tapet fullt ut.
– Hvis dere har nøklene i nøkkelboks-/skap i dag, bør dere ta kontakt med forsikringsselskapet for å sjekke om det er forsikringsgodkjent, anbefaler skaderådgiveren.
Når en universalnøkkel er på avveie, regnes det som en alvorlig sikkerhetssak.
– Man vet ikke hvem som kan ha nøkkelen, og da må låsleverandør komme på befaring så raskt som mulig. Frem til det skjer, må det ofte settes inn vakthold. Deretter må alle låser byttes, og beboerne får nye nøkler. Det blir fort dyrt, sier Håvarstein.
Noen styrer velger å ha nøkkelen tilgjengelig i tilfelle nødetatene trenger tilgang, men Håvarstein mener det argumentet ikke holder.
– Ved brann eller ulykker vil brannvesenet eller politiet slå opp døren. De trenger ikke universalnøkkelen, sier han.
Andre styrer ønsker å kunne hjelpe beboere som låser seg ute.
– Det er forståelig, men ikke styrets ansvar, sier forteller skaderådgiveren.
Hans anbefaling er klar:
– Inngå avtale med en profesjonell aktør for oppbevaring av nøkkelen. Da reduserer dere risikoen for tap, og har dokumentert god praksis hvis noe skjer. I tillegg kan beboerne enkelt ringe vakttelefonen dersom de har låst seg ute. Vil dere likevel oppbevare nøklene selv, bør de sikres på en forsvarlig måte.

Unngå risikoen med nøkler på avveie. Vi samarbeider med godkjent sikkerhetsselskap som oppbevarer nøklene trygt – med døgnåpen vakttelefon for innlåsning.
Håvarstein peker også på at digitale nøkkelsystemer blir stadig mer utbredt – og er anbefalt av forsikringsselskapene.
– Med digitale løsninger slipper man fysiske nøkler og får bedre sikkerhet. I tillegg kan tilganger administreres enkelt hvis personer slutter eller mister tilgang, sier han.

Styret kan bestille Norgespris til boligselskapet. Finn ut h...

Fra 1. oktober 2025 kan både privatpersoner og boligselskap ...

Når en beboer skal selge, har de ofte behov for opplysninger...