Styret er ansvarlig for at det utføres sikkerhetskontroll og service på heisene i borettslag og sameier, men hva innebærer egentlig det? Her får du oversikt.
Plan og bygningsloven (§ 29-9) stiller krav om sikkerhetskontroll av heisene i borettslag og sameier én gang hvert andre år. Kontrollen skal utføres av en uavhengig, godkjent kontrollinstans – for eksempel Norsk Heiskontroll. Det er styret sitt ansvar å se til at den utføres, men som regel tar heiskontrolløren selv kontakt med styret når kontrollen nærmer seg.
Blir det funnet feil under kontrollen, må styret kontakte en serviceleverandør for å fikse dette.
Styret har et vedlikeholdsansvar, noe som også omfatter heisene i boligselskapet. I tillegg til sikkerhetskontroll annethvert år, må derfor styret også sørge for at det utføres jevnlig service på heisen. Hyppighet varierer ut ifra heistype, men med en fast serviceavtale hos en heisleverandør ivaretar styret ansvaret sitt.
Mange moderne heiser har også digital overvåkning av heisens funksjoner. Da varsles leverandøren automatisk hvis det oppstår feil.
Som Bate-kunde får dere gunstige priser på service og andre heistjenester hos KONE, TK Elevator og Schindler.
Dere får også rabatt på den periodiske sikkerhetskontrollen av heis gjennom Heiskontrollen AS.
Mange tror at sikkerhetskontrollen (annethvert år) og servicekontrollen er det samme – noe det ikke er. Sikkerhetskontrollen må utføres av et kontrollorgan, for eksempel Heiskontrollen AS. Servicekontroll og eventuelle reparasjoner er det heisleverandører som Schindler, KONE eller TK Elevator som må ta seg av.
Kort fortalt: en heiskontrollør kan utføre kontroll av heisen, men ikke service og vedlikehold – og motsatt for en heisleverandør.
Det er krav om toveiskommunikasjon i norske heiser. Hvis en person er stengt inne i heisen, må hen med andre ord ha mulighet til å kommunisere direkte med en bemannet vaktsentral eller en nødtjeneste.
Heisleverandører tilbyr ofte en utrykningsavtale i sammenheng med fast serviceavtale. Dette er viktig for å sikre at hjelp kan tilkalles raskt ved en nødsituasjon.
En utrykning kan imidlertid være kostbart. Hvis det oppstår et problem med heisen som ikke krever umiddelbar hjelp, anbefaler vi at beboerne kontakter styret. Noen ganger er det kanskje bare en liten endring som skal til for å få heisen i gang igjen.
Husk at noen beboere kan være avhengig av heis. Informer om eventuell nedetid god tid i forveien, slik at beboerne kan forberede seg.
Vinteren kan være vakker, men bringer også med seg utfordrin...
Merarbeid er noe de færreste styremedlemmer ønsker. Med Tota...
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...