Beboer i borettslag venter på heisen

Heis i borettslag og sameier – dette bør styret vite

Styret er ansvarlig for at det utføres sikkerhetskontroll og service på heisene i borettslag og sameier, men hva innebærer egentlig det? Her får du oversikt.

Tekst: Bate
Publisert: 22.8.2024

Så ofte må heisen kontrolleres

Plan og bygningsloven (§ 29-9) stiller krav om sikkerhetskontroll av heisene i borettslag og sameier én gang hvert andre år. Kontrollen skal utføres av en uavhengig, godkjent kontrollinstans – for eksempel Norsk Heiskontroll. Det er styret sitt ansvar å se til at den utføres, men som regel tar heiskontrolløren selv kontakt med styret når kontrollen nærmer seg.

Blir det funnet feil under kontrollen, må styret kontakte en serviceleverandør for å fikse dette.

Hva med service og vedlikehold av heisen?

Styret har et vedlikeholdsansvar, noe som også omfatter heisene i boligselskapet. I tillegg til sikkerhetskontroll annethvert år, må derfor styret også sørge for at det utføres jevnlig service på heisen. Hyppighet varierer ut ifra heistype, men med en fast serviceavtale hos en heisleverandør ivaretar styret ansvaret sitt.

Mange moderne heiser har også digital overvåkning av heisens funksjoner. Da varsles leverandøren automatisk hvis det oppstår feil.

Lyspære
Heis-fordeler for styret

Som Bate-kunde får dere gunstige priser på service og andre heistjenester hos KONE, TK Elevator og Schindler.

Forskjell på sikkerhetskontroll og servicekontroll

Mange tror at sikkerhetskontrollen (annethvert år) og servicekontrollen er det samme – noe det ikke er. Sikkerhetskontrollen utføres av et kontrollorgan, for eksempel Norsk Heiskontroll eller Kiwa. Servicekontroll og eventuelle reparasjoner er det heisleverandører som Schindler, KONE eller TK Elevator som må ta seg av.

Kort fortalt: en heiskontrollør kan utføre kontroll av heisen, men ikke service og vedlikehold – og motsatt for en heisleverandør.

Knappene i en heis.
Det er en vanlig misoppfatning at sikkerhetskontroll og servicekontroll av heis er det samme.

Hvis heisen stanser

Det er krav om toveiskommunikasjon i norske heiser. Hvis en person er stengt inne i heisen, må hen med andre ord ha mulighet til å kommunisere direkte med en bemannet vaktsentral eller en nødtjeneste.

Heisleverandører tilbyr ofte en utrykningsavtale i sammenheng med fast serviceavtale. Dette er viktig for å sikre at hjelp kan tilkalles raskt ved en nødsituasjon.

En utrykning kan imidlertid være kostbart. Hvis det oppstår et problem med heisen som ikke krever umiddelbar hjelp, anbefaler vi at beboerne kontakter styret. Noen ganger er det kanskje bare en liten endring som skal til for å få heisen i gang igjen.

Gi beskjed om planlagt vedlikehold av heis i god tid.

Husk at noen beboere kan være avhengig av heis. Informer om eventuell nedetid god tid i forveien, slik at beboerne kan forberede seg.