Merarbeid er noe de færreste styremedlemmer ønsker. Med Totalforsikring fra If får boligselskapet en skreddersydd løsning som avlaster styret ved skader og uhell. Les styrelederes erfaringer her.
Styret har et ansvar for å sikre at boligselskapet har de riktige forsikringene. Hos Bate er mange kunder forsikret gjennom Totalforsikring fra If – en løsning som er utviklet i samarbeid med BBL Pivotal, If og flere boligbyggelag, inkludert Bate.
Denne forsikringen dekker mer enn en vanlig bygningsforsikring, og gir styret trygghet om at boligselskapet er tilstrekkelig sikret.
Den største fordelen? Tiden styret sparer når skader oppstår.
Et av vilkårene i avtalen er nemlig at Bate følger skadesakene tett, med rask behandling og oppfølging fra start til slutt. Det betyr mindre stress for styret og raskere løsninger for boligselskapet.
💡Dette dekkes av Totalforsikring fra If
En som kan skrive under på dette er Yngve Wikøren Nilsen, styreleder i Borettslaget Solsletta i Stavanger. Wikøren Nilsen har hatt ulike roller i styret siden 2013. Borettslaget hans består av 206 boliger bygget på slutten av 50-tallet, noe som naturligvis medfører en del skadesaker. Da er det viktig å ha en god partner i ryggen.
– Bate tar mye av støyten når det oppstår skader hos oss. Det er deilig for oss i styret – vi får frigjort tid til andre oppgaver, forteller han.
Som styreleder i et stort borettslag er Yngve Wikøren Nilsen en travel mann. Da er et er gunstig med en forsikringsavtale som avlaster styret for mye av oppfølgingen rundt skadesaker, mener han.
For fem år siden tikket det imidlertid inn et godt forsikringstilbud fra et konkurrerende selskap.
– Da styret diskuterte tilbudet, var en av bekymringene om arbeidsmengden til styret ville øke. Vi var fornøyde med oppfølgingen av skadesaker fra If og Bate. Likevel ble styret fristet til å prøve noe nytt, forteller Wikøren Nilsen.
Skepsisen til styret viste seg å ha rot i virkeligheten. Wikøren Nilsen hadde selv et par «friår» fra styret i perioden da borettslaget valgte å bytte ut If. Han har likevel god innsikt i hvordan denne tiden opplevdes for styret.
– Med den nye forsikringen måtte hver eneste skadesak følges grundig opp av styret, og behandlingstiden skjøt i været. Dette var en helt annen hverdag enn hva vi var vant til hos If. Da kunne vi ofte lene oss tilbake og la If og Bate ta seg av saksbehandlingen etter at saken var meldt inn, sier han, og fortsetter:
– Vi er et stort borettslag, og det er nok av ting å holde fingrene i. Da vil vi nødig bruke mye tid på dialog med forsikringsselskap, beboere og entreprenører hver gang det oppstår en skade i boligene.
Den nye hverdagen ble et tidssluk for styret, og etter kun et halvt år hos det nye forsikringsselskapet gjorde de en helomvending.
– I starten av 2019 gikk vi tilbake til Totalforsikringen til If. Vi angrer ikke på det i dag, sier styreleder Wikøren Nilsen.
Borettslaget Olafshagen II på Sunde har mange av de samme erfaringene med forsikringsavtalen som Solsletta. De siste årene har de hatt en del lekkasjeskader i borettslaget med 60 boliger. Styreleder Stine Edland begynner derfor å bli godt kjent med prosessen rundt skadesaker.
– Jeg liker at skaden enkelt kan meldes via nettsiden til Bate. Dette gjøres som regel av beboer selv, etter at vedkommende har gitt beskjed til meg. I noen tilfeller har beboeren lite digital kompetanse. Da kan styret lett gjøre det for dem, sier hun.
Deretter går det som regel slag i slag.
– Det går veldig fort fra saken er meldt inn, til fagfolk er på plass for å sjekke og utbedre skaden. Det dreier seg jo ofte om hjemmene til folk, og da er det viktig at de riktige folkene er raskt på ballen, sier styreleder Edland.
Lasse Vika er leder for skadeavdelingen i Bate. Han sier at responstid er et viktig fokusområde.
– Vi har som mål å starte behandlingen av alle skadesaker innen én virkedag etter den er registrert hos oss. Da starter vi ofte med å kontakte styret for å gjøre noen oppklaringer, før vi deretter involverer de som skal involveres slik at skaden kan utbedres og forsikringssaken opprettes, sier Vika.
Trygghet er et ord som raskt dukker opp hos styreleder Edland når hun skal oppsummere forsikringsavtalen fra If.
– Bate blir et slags bindeledd mellom oss, If og andre involverte. Det føles rett og slett trygt. Det er enkelt for oss i styret å nå skadebehandlerne til Bate, og jeg tror det ville blitt flere omveier hvis dette ikke var tilfellet, sier styrelederen som nærmest er på fornavn med hele skadeavdelingen til Bate.
Edland tar frem et eksempel fra nyere tid, hvor uhellet virkelig var ute.
– Det var snakk om en akuttsituasjon hvor vi trengte rørlegger øyeblikkelig. Jeg prøvde fortvilet å få tak en rørleggervakt, men kom ikke gjennom. Da ringte jeg en av kontaktpersonene våre i skadeavdelingen til Bate. Han satt på et annet nummer til det samme firmaet som jeg selv hadde forsøkt å ringe. Like etter var rørleggeren på plass, forteller hun.
Skadebehandleren Vika blir glad når han hører erfaringene fra Solsletta og Olafshagen.
– Vi vet at styrene vil ha færrest mulig ekstraoppgaver ramlende inn fra siden. Å redusere styrenes arbeid i forbindelse med skader og uhell er derfor et viktig prinsipp ved denne forsikringsavtalen, sier Vika.
Ifølge Vika finnes det rimeligere forsikringsavtaler på markedet. Han presiserer likevel viktigheten av å se på hva avtalen inkluderer.
– Dette går gjerne ikke opp for styret før de bytter forsikringsleverandør – som tilfellet var i Borettslaget Solsletta. Man får ofte det man betaler for, sier han.
Ofte meldes det inn skader som i realiteten ikke er en forsikringssak. Et annet gode ved If-forsikringen er at Vika og gjengen hans siler ut disse før de sendes til forsikringsselskapet.
– Dette innebærer i praksis at boligselskapet unngår unødig belastning på skadehistorikken, og dermed får lavere forsikringspremie. I tillegg får boligeier et skriftlig svar på hvorfor skaden ikke dekkes av forsikringen, forteller Vika.
Å følge opp skadesaker kan være krevende for styret, spesielt i de mest skadeutsatte boligselskapene.
– Jeg har hatt tilfeller der jeg har brukt et tresifret antall timer på å følge opp skadesaker på vegne av styret. Dette gjelder riktignok ved skader av stort omfang, men likevel – tenk deg at styret skulle brukt så mye tid på én sak? spør Vika retorisk.
Med forsikringen kommer det også en stor gulrot. 15 timer gratis advokatrådgivning fra Bates eller Ifs advokater er nemlig inkludert i avtalen – hvert år.
– Det er ingen krav til at disse timene må bli brukt i forbindelse med skadesaker, avslutter Vika
Fyll ut skjemaet på denne siden, så blir du kontaktet.
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...
Leder for Bates avdeling i Haugesund, Håkon Brekke-Brandtzæg...
Mange styrer unngår å øke felleskostnadene av frykt for upop...