Å lede et stort rehabiliterings- eller oppgraderingsprosjekt krever mye tid og kompetanse. Les om hvilke oppgaver prosjektlederen må håndtere før og underveis i prosjektet.
Har dere bestemt dere for å renovere eller tilføre noe nytt til bygningene eller uteområdene deres? Så bra, vi heier på dere! Godt vedlikehold er ikke bare en nødvendighet. Det spiller positivt inn på verdien til boligene, og gjør nabolaget deres til et ekstra kjekt sted å bo.
Stilt overfor et stort prosjekt, er det imidlertid mange styremedlemmer som kjenner ansvaret tynge. Det er ikke rart. Før dere i det hele tatt kan hente inn tilbud fra aktuelle leverandører, skal dere gjøre dere godt kjent med byggets tekniske tilstand og tydelig definere hva dere ønsker å få gjort. Hvis du eller andre i styret ikke er kjent med fagdisiplinene som skal inn i prosjektet, kan det være vanskelig å skille leverandørene fra hverandre og vite om tilbudene dere mottar svarer godt på oppgaven. Senere, når prosjektet kommer i gang, må dere regne med å bruke mye tid på oppfølging og koordinering, HMS-arbeid og informasjon til beboere.
Dette gjør at vi i de aller fleste tilfeller anbefaler styrekundene våre å engasjere en profesjonell prosjektleder – for eksempel fra Bate.
For at dere skal få gode, relevante tilbud, vil prosjektlederen sette opp et detaljert konkurransegrunnlag. Av erfaring vil han/hun vite hvilke firma det er lurt å invitere til konkurransen. Fram mot tilbudsfristen, vil det ofte være mange detaljer som skal avklares. Noen ganger kan det også være nødvendig å forhandle om betingelser før en endelig avtale kan signeres.
Når en totalentreprenør er valgt, altså en leverandør som tar ansvar for å levere alt dere har behov for i prosjektet – sammen med eventuelle underleverandører, begynner gjennomføringsfasen. Da er det prosjektlederens oppgave å følge opp totalentreprenøren og passe på at leveransen blir som avtalt. Prosjektlederen vil også ta seg av en eventuell dialog med kommunen, arkitekt eller andre involverte parter.
Både før dere går i gang og underveis i prosjektet, er det viktig å holde beboerne godt informert. Alle må forstå hva som skjer, hvordan det berører dem, og hva de selv må gjøre i forbindelse med arbeidet. Prosjektlederen lager og deler ut informasjonsskriv, og deltar på eventuelle beboermøter.
Allerede under forprosjektet vil prosjektlederen sette opp en sikkerhets-, helse- og miljøplan (SHA-plan), som gir viktige føringer for tilbyderne. Planen blir basert på en risikovurdering, som må oppdateres kontinuerlig under hele prosjektet. Det er viktig å få avdekket alle mulige farer, slik at det kan settes inn tiltak for å forebygge hendelser.
Når prosjektet er i gang, vil prosjektlederen gå jevnlige vernerunder på byggeplassen for å sikre at alle krav blir fulgt. Eventuelle avvik blir registrert og fulgt opp.
Er du nysgjerrig på hvordan Bate kan hjelpe dere med planlegging og oppfølging av vedlikehold og oppgraderinger?
Kontakt Roald Riska, leder byggfornyelse i Bate, for en uforpliktende prat!
Tel. 415 03 408
Vinteren kan være vakker, men bringer også med seg utfordrin...
Merarbeid er noe de færreste styremedlemmer ønsker. Med Tota...
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...