dame som smiler og holder en mobiltelefon
Foto: Justyna Stachon, Impress

- SMS-løsningen i Portalen er helt genial!

Styreleder Vigdis Nerheim i Borettslaget Solåsen i Stavanger har blitt storforbruker av den nye løsningen i Portalen.

Tekst: Samina Bruket
Publisert: 19.8.2022

Frem til nylig har SMS-verktøyet kun vært for de som også bruker e-postfunksjonene i Portalen. Etter endringen åpnet en ny verden seg; nå kan alle styrer enkelt sende SMS til boligeiere og leietakere.

En løsning styreleder Vigdis Nerheim kjapt tok i bruk for å sende ut informasjon til beboerne i de 84 leilighetene på Gausel i Stavanger.

dame som smiler utenfor en bygning
SMS-løsningen gjør «styrelivet» enklere for Vigdis Nerheim, som er styreleder i Borettslaget Solåsen.

– Det er jo helt topp å kunne sende ut SMS-meldinger! Og plutselig en dag fikk jeg ikke sendt ut flere, fordi jeg hadde «brukt opp kvoten».

Da tok hun kontakt med Bate, og gjorde de oppmerksom på at det fantes en maksgrense. Det viste seg at hun var den første som nådde grensen.

– Nå er det ordnet, slik at jeg har fått ny dose, ler styrelederen.

Pling fra styret

Hva synes beboerne om informasjon på SMS fra styret?

– Du, det vet jeg ikke. Jeg har ikke snakket med dem om det. Kanskje de er møkk lei alle meldingene som kommer, humrer Nerheim før hun fortsetter:

– Men jeg kan jo ikke bruke det for ofte. Og jeg prøver å være hyggelig og saklig i alt som blir sendt ut.

Var det enkelt å ta i bruk den nye løsningen i nye Portalen?

– Ja, jeg synes det. Nå liker jeg jo dataarbeid, da, så det kan komme av det og, smiler hun lurt.

dame som sitter foran en laptop og jobber
– Jeg har sendt ut fra mobilen også – det går an, men jeg liker best å sitte ved PC-en, sier styreleder Vigdis Nerheim.

Alt fra måkemating til strømstans

Nerheim lister opp flere episoder der hun har hatt god bruk for løsningen:

  • Nylig fikk vi ny e-postadresse, da sendte jeg ut informasjon for å minne beboerne på den nye adressen, for jeg så at noen hadde sendt til den gamle.
  • Hvis det begynner å hope seg opp på bossplassen, ber jeg dem som har satt fra seg utenfor containere om å rydde opp.
  • Av og til dukker det opp en uregistrert bil på en av parkeringene, da går det ut informasjon til den aktuelle blokka.
  • Sist det var planlagt strømstans, var det veldig greit å kunne opplyse om det på SMS i forkant.
  • Ja, og måkemating fra terrasser ... da gikk det kjapt ut melding!

Løsningen forenkler arbeidet for styrelederen – og informasjonstilgangen for beboere.

– Når informasjonen kommer på SMS, så har folk den lagret på mobilen. Da kan de lett gå tilbake for å se, istedenfor å lete etter et ark!

dame foran en blå bygning
I den nye Portalen er det lett å finne beboerne som skal motta meldinger, ifølge Nerheim.

Flere muligheter

Noen beboere har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon. De har styrelederen kontaktet for å opplyse om at de da går glipp av en del viktig informasjon.

– For jeg kan ikke lage papirbrev og legge i postkassene hver gang det er noe. Vi gjør det et par ganger i året som et informasjonsskriv, men ikke så ofte som før. Det skal ikke være nødvendig når vi har både e-post og SMS, understreker Nerheim.

Styrelederen liker at hun i Portalen har mange muligheter for å finne beboere, hun kan søke på navn, adresse, blokknummer og leietakere. Det er så enkelt å tilpasse om meldingen skal ut til få, flere, alle – eller kanskje bare til én:

– Som «Nå står malingen du har bestilt utenfor døra di, hilsen styrelederen.» Det er veldig greit. Ja, helt supert, ivrer Nerheim.

Samtidig som den nye SMS-løsningen kom, ble også e-post-verktøyet integrert i Portalen. Les mer om oppgraderingene her.


Ønsker dere tilbud på forretningsførsel?

Kontakt oss gjerne! Vi gir tilbud uten forpliktelser.

Synnøve Rønnestad, Bate

Synnøve Rønnestad, salgsansvarlig Sør-Rogaland og Agder
synnove.ronnestad@bate.no / 97 65 21 85