Ved innkallingen til årsmøtet eller generalforsamlingen bør det være med “informasjon fra styret”. Den er viktig av flere grunner – og vel verdt å investere litt tid på.
Det er viktig at eierne får vite hva styret har gjort i året som gikk. Ikke bare gjør det dem bevisste på hva som foregår i boligselskapet, men de får også bedre forståelse for hva styrearbeidet består av og hvor mye innsats styret legger ned.
En annen viktig målgruppe er boligkjøpere. Et aktivt styre som jobber godt, gjør boligene mer attraktive. Boligkjøpere vil være spesielt interesserte i styrets planer framover, og blir beroliget av gode rutiner for vedlikehold og HMS-arbeid. Informasjonen fra styret blir gjerne også brukt direkte inn i salgsprospekt som meglerne utarbeider.
Fortell om hvor mange styremøter dere har hatt, hvor mange saker dere har behandlet – og gjerne også hvor mange e-poster dere har fått.
Hva slags vedlikehold er gjort på bygninger og andre fellesanlegg. Har dere satt i gang eller gjennomført større prosjekter, bør dere også fortelle om det.
Har dere gjort noe for å fremme trivsel og skape et inkluderende fellesskap? Kanskje er det etablert nye møteplasser for beboerne?
Har dere gjennomført dugnader, sommerfest, juletrefest eller annet som bør nevnes?
Fortell om hvordan dere jobber for å ivareta god internkontroll. Har dere for eksempel gjort noen tiltak for å forebygge uhell eller begrense konsekvensene dersom det skulle begynne å brenne?
For mange er dette gjerne den viktigste informasjonen. Har dere noen store prosjekter i vente, eller kun løpende vedlikehold?
Avslutt gjerne med noen ord om boligselskapets økonomi.
Bli inspirert! Her finner du et par gode eksempler fra andre boligselskap
Årsmeldingen skriver dere direkte inn i Portalen. Slik kommer den automatisk med i innkallingen til møtet.
For noen uker siden dumpet en brosjyre om egenberedskap ned ...
Leder for Bates avdeling i Haugesund, Håkon Brekke-Brandtzæg...
Mange styrer unngår å øke felleskostnadene av frykt for upop...