Branner fra elsykler og elsparkesykler øker. Mange lader inne i boligene – noe som kan få alvorlige konsekvenser. Etter råd fra brannvesenet opprettet sameiet Bjergsted Terrasse et felles, brannsikkert laderom. Nå håper de flere følger etter.
Siden 2019 har det vært 256 tilfeller av utrykninger fra brann i elsykler og elsparkesykler (huseierne.no). Senest høsten 2024 krevde en elsparkesykkel-brann to unge menneskeliv i Vestfold.
I borettslag og sameier har elektriske fremkomstmidler på to hjul blitt et vanlig syn. Disse lades ofte i beboernes boliger.
Syklene har såkalte lithium-ionbatterier, noe som medfører økt eksplosjonsfare hvis disse begynner å brenne. Brannslukningsapparatene som de fleste har stående hjemme vil vanligvis ikke være i stand til å slukke slike branner.
I tillegg kan syklene blokkere rømningsveier. Brannen kan i verste fall spre seg til andre boliger.
Konsekvensene er kort sagt katastrofale.
Per i dag finnes det ingen lover som regulerer lading og oppbevaring av private elsykler og elsparkesykler i borettslag og sameier. Imidlertid gir flere organisasjoner, som Brannfaglig Fellesorganisasjon, klare retningslinjer (pdf).
Elsykler og sparkesykler kan også ta fyr selv om de ikke står til lading. Sjekk syklene og batteriene regelmessig for skader.
På slutten av fjoråret var brannvesenet på rutinekontroll i sameiet Bjergsted Terrasse i Stavanger. Her ble styret spurt hvor beboerne lader elsyklene og elsparkesyklene.
– Sannsynligvis inne i leilighetene, var svaret mitt. Da var anbefalingen fra brannvesenet ikke til å ta feil av: Lag et brannsikkert, felles laderom – og oppfordre beboerne til å lade der, forteller styreleder i sameiet Eigil Harstad.
Etter det gikk det fort. Styret engasjerte en tømrer og elektriker, og i løpet av noen dager var laderommet klart til bruk. Rommet ble satt opp på en av de oppmerkede gjesteparkeringsplassene i garasjeanlegget.
– Her kan beboerne lade batteriene til elsyklene, og elsparkesykler. Vi er veldig fornøyde, og føler at sameiet vårt blir tryggere ved å tilby beboerne å lade her, sier Harstad mens han låser seg inn i rommet.
Styrelederen har fått med seg økningen i antall branner forårsaket av elsykler og elsparkesykler. Han forteller at styret er opptatt av at sameiet skal være trygt.
Som styre føler vi utvilsomt et ansvar for å tilrettelegge og øke bevisstheten om hvordan det bør lades.
– Vi har fått med oss at det har vært noen alvorlige branner fra slike fremkomstmidler de siste årene. Som styre føler vi utvilsomt et ansvar for å tilrettelegge og øke bevisstheten om hvordan det bør lades. Brann er vårt verste mareritt, sier han.
Mange vil kanskje tenke at det er dyrt å sette opp et slikt laderom. Styreleder forteller derimot at sameiet på langt nær har gått på en budsjettsprekk ved å øke brannsikkerheten.
– Totalkostnaden for laderommet var rundt 30 000 kroner. En liten pris å betale for å gjøre sameiet tryggere, sier Harstad.
Han håper at andre borettslag og sameier vurderer lignende løsninger.
– Vi er heldige som har plass til å sette opp et laderom i garasjeanlegget vårt. Jeg håper at andre borettslag og sameier med samme fasiliteter benytter seg av muligheten til å lage et noe tilsvarende, sier han.
Styrelederen sier at de har en vei å gå når det gjelder å få beboerne til å bruke rommet.
– Noen er redde for tyveri. Andre opplever det tungvint å lade batteriet i et eget rom. Planen er å få inn et punkt i ordensreglene våre, som sier at det ikke er lov å lade batteriene i egen bolig. Vi skal også bli flinkere til å opplyse beboerne om risikoen ved å lade i egen bolig, forteller styrelederen.
HMS-rådgiver i Bate, Vegard Ulseth, merker også at fokuset på de elektriske fremkomstmidlene øker.
–Vi vet at 1 av 3 lader sparkesyklene i gangen i boligen sin (brannvernforeningen.no).I mange tilfeller er dette eneste rømningsvei – og slike branner er umulig å slukke med et vanlig pulverapparat. Da er du ille ute hvis batteriet tar fyr, advarer han.
Ulseth brenner for å skape bevissthet rundt brannsikkerhet i borettslag og sameier.
– Det er et lovkrav (jf. § 11 i Forskrift om brannforebygging) at plassering av gjenstander i rømningsvei i fellesareal ikke er tillatt. Når det gjelder lading og oppbevaring i egen bolig finnes det per i dag ikke samme lovverk, men min sterke anbefaling er: ikke lad i egen bolig, og fortell beboerne det samme, sier Ulseth, og henviser til retningslinjene under.
Hovedregel:
Innendørs:
Ved unormale hendelser:
Ta kontakt med ditt lokale brannvesen for råd om hva som er mulig i ditt bygg. Vaktmesteren fra Bate hjelper dere gjerne med å lage et sikkert laderom - ta kontakt!
Årsmøtet nærmer seg – er styret klar? Her er en enkel sjekkl...
Bate får ofte spørsmål om alle saker som meldes inn før årsm...
Gjennomsnittsalderen for styreledere i Bates borettslag og s...