Ådne Sæverud sitter i bil med Bilkollektivets logo påÅdne Sæverud er aktiv medlem av Bilkollektivet.


Tekst og foto: Alise Lea Tiller   Publisert: 05. april 2018

 

Han setter nøkkelen i døra til rekkehuset i Lervig Brygge og vrir om. På plattingen ved inngangspartiet står to sykler; en retro velorbis med brunt sete, og en dansk el-sykkel med plass til to barn foran. Han går for velorbisen. 

- Å nei, det var jo derfor jeg ikke skulle sykle i dag…, sier han etter å ha satt rompa ned på setet og oppdager at dekket er flatt.

- Ja ja, det er ikke så langt å gå. Bilen er rett over haugen her.

Bilkollektivet

Ådne Sæverud har ikke eid sin egen bil på sju år. Han har fast jobb som lærer, enkeltmannsforetak som musiker, kone og to barn. 

- Det første folk sa da vi fortalte at vi ventet barn, var «nå skal dere vel få dere bil?» Vi bestemte oss for å se det an. Da vi var gravid med nummer to sa de «dere skal vel i hvert fall ha bil nå?», sier Sæverud. 

 

Ådne Sæverud foran bil som står parkert ved et vann.- Tenk om vi kunne bygget parker, trær og lekestativ i sentrum i stedet for store asfalterte parkeringsplasser, sier Ådne Sæverud som har vært medlem av Bilkollektivet siden 2010.  

 

Han tusler over haugen fra Lervig Brygge til Rosenli på snaue ti minutter. Der venter en Peugeot 308 combi. Som medlem i Bilkollektivet har han et kort han låser seg inn med. 

- I 20-årene hadde jeg en god del biler. De varte noen år før de ble ødelagt. Jeg husker det var inn og ut av verksted og saftige regninger. I 2009 skrotet jeg min siste bil. Da var jeg lei av å skrote bruktbiler, sier Sæverud i det han kjører ut av parkeringsplassen.

Han var bilfri et par måneder før kona, da kjæresten, fortalte om Bilkollektivet. Hun hørte om Bilkollektivet på jobben i kommunen og tenkte kanskje det kunne være noe for dem.

I 2010 ble de medlemmer og ingen av dem har eid bil siden.

- I vinterferien går det kanskje 2000 kroner i bilutgifter, og det høres jo veldig dyrt ut. Men vi tenker heller på de årlige utgiftene i stedet for enkeltturer. Våre totale bilutgifter ligger på 10.000-20.000 kroner årlig, sier Sæverud og anslår at han bruker bil tre-fire ganger i måneden.

Jeg tror vi trenger en stor nok kritisk masse som melder seg inn, nesten litt av prinsipp.  Ådne Sæverud

Veksler mellom bil og kollektivtransport

Noe av pengene de sparer på ikke å eie bil, bruker de på sykler og reiser med kollektivtransport. Bildeling har ført til at Sæverud ikke kjører bil så ofte som før.

Han sykler til jobb.

Når familien besøker slektninger på Hommersåk blir det hurtigbåt.

Til oldemor på Nærbø tar de toget, det synes barna er så gøy og sosialt.

Kompisene på Våland sykler han til. 

- Hvis du eier din egen bil lønner det seg å bruke den i stedet for å kjøpe tog- eller bussbillett til hele familien. Men vi står mye mer fleksible til å velge den transportløsningen som passer best, forteller Sæverud mens han kjører rundt i Peugeoten.

Inne i bilen finnes null spor av tidligere sjåfører. Ingen brødsmuler, matbokser eller gymbager. Støv og fotavtrykk eksisterer ikke.

Bilkollektivets biler er aldri eldre enn tre år. Vedlikehold, drivstoff, bilvask og forsikring bruker Sæverud hverken tid eller penger på.

Ikke bare økonomisk motiv

For Sæverud er også klima og miljø en del av motivasjonen til å bruke bildeling.

- Se det fra et bymiljø-perspektiv. Hvis alle skal ha hver sin bil krever dette store arealer til parkering. Vi legger asfalt der vi heller kunne hatt parker, trær og lekestativ. 

 

Bilkollektivet

  • Startet i 1995 og er en ikke-profitt organisasjon.
  • De har biler utplassert i Oslo, Stavanger, Kristiansand og Tromsø.
  • Brukes av privatpersoner, bedrifter og organisasjoner.
  • Medlemmer betaler andel, depositum, årskontingent og etter hvor mange kilometer og hvor lenge de låner bilen. De betaler ikke årsavgift, vedlikehold, forsikring, dekkskift og drivstoff. 
  • Bate boligbyggelag og Bilkollektivet har pilotprosjekt i Borettslaget Soltun og Borettslaget Rosenli.
 

Han tror også bildeling lønner seg i et klimaperspektiv fremfor å kjøre for eksempel elbil.

- Ta for eksempel Tesla. Den er miljøvennlig, men også en stor maskin. Det krever mye å produsere en så stor bil. Hvis bare én person skal kjøre denne bilen, blir det store miljøutgifter per person. Brukes denne Teslaen av ti personer, er regnestykket et helt annet, sier Sæverud.

Mye mer populært i Oslo

Likevel er Bilkollektivet enormt mye mer populært i Oslo enn i Stavanger. I dag har Oslo rundt 300 biler utplassert og 6600 brukere av Bilkollektivet. Stavanger har seks biler utplassert og 140 brukere. 

- Antall biler øker samtidig med medlemsmassen. Foreløpig har vi ikke grunnlag til å plassere flere biler i Stavanger, men med en gang medlemsgrunnlaget øker, setter vi inn flere biler, sier markedssjef Haakon Hals i Bilkollektivet. 

- Jeg tror vi trenger en stor nok kritisk masse som melder seg inn, nesten litt av prinsipp. Flere biler til Stavanger gir større sannsynlighet for at bilen havner i ditt nabolag. Bruker du ikke Bilkollektivet i løpet av hele året, koster det bare 790 kroner årlig å være medlem, sier Sæverud.

Tilbake til parkeringsplassen på Rosenli. Sæverud noterer kilometerstanden i kjøreboka som ligger i hanskerommet. Han har kjørt i cirka tre kvarter og sjekker prislappen på turen: 96,50 kroner.

- Ikke uvanlig pris. Regnestykker avgjøres av tid og kilometerstand. Hvis du har vært ute på ærend og gjort innkjøp her og der, går det gjerne noen kilometer. Bruker du bil til å besøke venner har du gjerne færre kilometer men lengre tid, sier Sæverud.

 

Til Batebloggen